Selasa, 15 November 2011

Gambar hiasan

Pagi tadi saya membaca keluhan Hashim Adnan, Presiden NUTP yang menyatakan rasa tidak bersetuju cadangan Kementerian Pelajaran Malaysia untuk melaksanakan sistem waktu kerja baharu kepada golongan guru dengan melaksanakan secara percubaan selama enam bulan di empat buah negeri iaitu Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak. Katanya sistem waktu baru tersebut iaitu sembilan jam sehari akan melibatkan kira-kira 5,000 guru dari hampir 104 buah sekolah akan bermula pada Januari 2012 depan selama enam bulan.

Sebagai seorang bekas pendidik dan terlibat secara langsung dengan dunia pendidikan, saya berpendapat jika benar dakwaan tersebut, ia merupakan satu penganiayaan kepada golongan pendidik. Apa tidaknya, sebagaimana yang kita sedia maklum, golongan pendidik bukan sahaja terlibat dengan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah tetapi juga dengan pelbagai program kecemerlangan yang melibatkan cuti hujung minggu dan pada waktu malam. Ini tidak lagi dicampur dengan tugas-tugas perkeranian dan mengadakan kunjung hormat ke rumah pelajar-pelajar yang bermasalah.

Pada saya, golongan pendidik tidak boleh disamakan dengan kakitangan awam kerana profesion perguruan merupakan profesion memperkasakan akal budi bangsa yang berkai rapat dengan pembinaan jasmani, emosi, rohani dan intelek (IERI) modal insan. Kita harus sedar, kehebatan sesebuah negara diukur dengan sejauhmana kehebatan modal insan yang dilahirkan, bukan pembangunan fizikalnya.

Sebab iitulah pada pandangan saya keseluruhan penggubal dan pelaksana dasar-dasar di Kementerian Pelajaran Malaysia sehingga Pejabat Pelajaran Daerah dan sekolah-sekolah sewajarnya dipimpin oleh mereka yang dikeluarkan oleh kilang berorientasikan pendidikan, kerana hanya mereka yang faham tentang bagaimana hendak menguruskan sistem pendidikan secara keseluruhannya.

Saya fikir sudah masanya KPM memikirkan semula atau menyusun semula keseluruhan organisasi khasnya di KPM agar mereka yang membuat dasar adalah terdiri daripada golongan pendidik sendiri, bukannya pegawai-pegawai yang berlatarbelakang selain daripada disiplin pendidikan. Jika apa yang ada kini diteruskan saya amat yakin sistem pendidikan kita akan menjadi kucar-kacir.

BENARKAN PTPTN MELABUR UNTUK MENJANA EKONOMI

Isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kini didendang lagi apabila Pengerusi PTPTN mengumumkan bahawa PTPTN bercadang untuk hanya memberikan pinjaman pembayaran yuran pengajian dan akan membatalkan pemberian yuran untuk membiayai perbelanjaan lain kepada pelajar-pelajar IPT mulai sesi pengajian 2013 depan.

Lantaran itu, beberapa NGO seperti Majlis Belia Malaysia (MBM) dan Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (GAGASAN) telah meminta agar PTPTN mengkaji semula cadangan tersebut kerana dibimbangi dasar baru tersebut akan menyebabkan ramai pelajar tidak akan dapat meneruskan pengajian ke IPT kerana tidak berkemampuan untuk menganggung kos sara hidup dan kos sampingan di IPT yang semakin meningkat.

Menurut PTPTN, kerajaan telah mengeluarkan geran bernilai RM 10 billion di awal penubuhannya dan pihak PTPTN sendiri telah meminjam dengan pelbagai institusi kewangan seperti KWSP dan bank-bank perdagangan untuk menanggung kos mengurus dan memberikan pinjaman kepada pelajar-pelajar IPT. Namun demikian, pihak PTPTN kini tidak berkemampuan untuk terus memberikan pinjaman kerana sikap sebahagian pelajar yang tidak mengenang budi kerana enggan menjelaskan bayaran pinjaman berkenaan dengan pelbagai alasan tersendiri setelah tamat pengajian mereka.

Pada pandangan saya sampai waktunya Kementerian Kewangan Malaysia memperluaskan fungsi dan skop PTPTN daripada hanya berperanan sebagai pemberi pinjaman pengajian kepada pelajar-pelajar IPT kepada menceburi bidang ekonomi agar dapat menjana sumber ekonomi sendiri, bukan hanya sekadar membuat pinjaman kewangan sebagai sumber utama membiayai pinjaman kepada pelajar berkenaan.

Sebenarnya cadangan ini bukan merupakan perkara baru kerana ia telahpun dilaksanakan oleh banyak agensi pemberi biasiswa dan pinjaman pelajaran seperti yayasan-yayasan dan badan-badan korporat.

Saya yakin dan percaya PTPTN mampu mengatasi masalah kewangannya dengan mendapatkan sumber lain melalui pelaburan di dalam bidang hartanah, perumahan dan perladangan dengan mendapat layanan yang sedikit istimewa daripada kerajaan kerana asas pelaburannya adalah untuk memberikan pinjaman kepada pelajar IPT.

Kepada pelajar-pelajar yang telah menamatkan pengajian seharusnya mereka sedar bahawa mereka bertanggungjawab untuk menyelesaikan hutang pinjaman PTPTN yang telah dibuat kerana kegagalan mereka melunaskan pinjaman tersebut sudah pasti akan memberikan kesan kepada pelajar-pelajar yang bakal meminjam dengan PTPTN