Ahad, 24 Mei 2009

SANDIWARA POLITIK PEMBANGKANG KIAN TERANCAM


Salam bloger,

Memang sudah dijangka, BN tidak meletakkan calon di DUN Penanti. Alasannya mudah sebagaimana yang disebutkan DS Mohd Najib Razak tempohari bahawa pilihan raya kecil tersebut bukanlah sesuatu yang dituntut perlembagaan. Ia diadakan disebabkan PKR yang mahu terus memperbodohkan rakyat apabila wakil rakyatnya telah meletakkan jawatan sebagai Wakil Rakyat. Tak pasal-pasal terpaksa adakan pilihan raya semula dan habiskan banyak duit.

Memandangkan apa yang berlaku itu adalah masalah dalaman PKR, maka sewajarnya ia disertai PKR sahaja. Saya tidak nampak BN takut berhadapan dalam pilihan raya kerana BN bukannya sebuah parti yang tidak bersedia menerima kekalahan jika berlaku. BN akan terbuka dan menerima setiap kekalahan dengan hati yang terbuka selain sentiasa bermuhasabah diri. Berbeza dengan PKR dan Pakatan Pembangkang. Jika mereka kalah dalam pilihan raya, maka kita akan mendengar mereka menuduh, mendakwa dan bercakap bahawa kekalahan mereka kononnya disebabkan BN guna taktik kotor dan guna pengundi hantu. Pembangkang tidak pernah mahu menerima kekalahan.

Jadi, tidak timbul BN takut kalah di Penanti kerana prinsipnya BN adalah parti yang sangat terbuka. Ini adalah fakta yang tidak mungkin dapat dinafikan lagi.

Jika boleh saya cadangkan, saya mahu berkata bahawa media usahlah berikan liputan pilihan raya kecil tersebut kerana ia diadakan di atas sifat strategi politik yang menjadikan rakyat sebagai mangsanya. PKR adalah parti yang tidak pernah kisah dengan apa yang bakal ditanggung rakyat asalkan mereka mampu mencapai cita-cita mereka. Berbeza dengan BN, ia adalah parti yang sentiasa melihat soal kepentingan rakyat, negara dan masa depan generasi kita sebagai perkara yang wajib diberikan keutamaan.

Memang, bukan sedikit tohmahan yang telah dan bakal diterima BN kerana keputusannya tidak bertanding di Penanti. Namun, di atas dasar prinsip rakyat boleh menilai sendiri bahawa BN bukanlah sebuah parti yang hanya mahu bermain politik tidak tentu masa.

Ada pun di DUN Manik Urai, Kelantan ia berbeza dan kerana itu, BN awal-awal lagi telah menyatakan keputusannya untuk meletakkan calon mereka. Kekosongan kerusi itu disebabkan wakil rakyatnya meninggal dunia. Jadi, ada keperluan untuk rakyat memilih semula wakil mereka dan ia bukannya disebabkan pengkhianatan pemimpin yang telah dipilih sebagaimana wakil rakyat PKR.

Saya percaya, semua ini adalah petanda dan bukti yang sangat kukuh bahawa sistem demokrasi di negara ini sebenarnya amat subur, sekaligus menyanggah setiap dakwaan pembangkang kononnya demokrasi sudah mati. Demokrasi yang difikirkan pembangkang hanyalah dalam persepsi sempit mereka sahaja. Tidak lebih dari itu.

Kepada rakyat, cukuplah anda semua diperbodohkan, dipermainkan, diperalatkan dan dipersenda parti pembangkang bertanding bukan mahu berbakti kepada rakyat, negeri dan negara. Sebaliknya mereka mahu terus menerus menjadi parti yang memberikan ancaman kepada BN. Pun begitu, BN tidak pernah merasai dirinya terancam kerana sokongan rakyat kepada parti itu kini kian meningkat.

Anda tunggu dan lihatlah nanti.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku setuju dengan pendapat saudara. Bernas dan hebat. pembangkang memang biul. tapi lebih biul lagi bila ada rakyat yang sokong orang biul.... baik semua jadi toyol

Tanpa Nama berkata...

pas memang bahlul. pelawok lebih. cakap islam berapi-api tapi perangai macam setan

Tanpa Nama berkata...

sejok bila mung ada blog. aku baru terbaca blog mung. tu baru betul timbalan presiden. blog presiden ada dok?

Tanpa Nama berkata...

Saudara

Peranan pembangkang adalah sebahagian daripada sistem demokrasi.Di negara kita ini, biarlah pakatan rakyat kekal sebagai pembangkang kerana mereka tiada dasar yang jelas untuk mengorak halatuju negara sebagai pemerintah.

Malangnya, penolakkan rakyat kepada BN bukan kerana dasarnya yang terbukti berjaya membawa kemakmuran kepada negara dan rakyat tetapi "watak-watak" dalam barisan kepimpinan tidak lagi bersama rakyat.

Perasaan mual kepada watak-watak ini telah mendorong rakyat membuat keputusan menolak BN dengan hasrat menyedarkan watak-watak. Namun kaedah ini mempunyai riseko yang tinggi kepada negara....

Saudara, sebagai lapisan generasi pelapis kepimpinan BN wajib mengambil tanggungjawab untuk mengubah watak-watak yang tidak diperlukan oleh rakyat... kalau kita bercita-cita untuk mengubah dunia, ianya bermula dengan mengubah diri kita......

Tanpa Nama berkata...

aku nak baca tulisan mu yang lebih panas. aku cabar mu menulis