Selasa, 9 Jun 2009

DARI RAKYAT KEPADA RAKYAT

Salam bloger …

BI Subjek Wajib Lulus SPM. Itu tajuk beberapa media utama tanahair. Maka sekali lagi, ia mencetuskan perbahasan hebat dan hangat di kalangan masyarakat dan warga pendidik di negara ini. Cuma, kali ini ia agak berbeza kerana kaedah idea serta pandangan itu dilontarkan Menteri Pelajaran yang juga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin amat menarik. Saya percaya, sejajar dengan Gagasan Satu Malaysia, maka kaedah mendapat pandangan akar umbi mengenai setiap cadangan yang hendak dilaksanakan adalah antara tindakan berani yang sangat besar faedah dan impaknya.

Nampaknya, TS Muhyiddin telah menggunakan kaedah mendengar pandangan rakyat sebelum melaksanakan sesuatu perubahan. Tahniah saya ucapkan kepada beliau di atas satu inisiatif yang saya anggap agak luar biasa dan baharu. Bagi saya, inilah yang patut dibuat. Membina modal insan tidaklah semudah membina istana pasir yang boleh dibina pada bila-bila masa dan diruntuhkan pada bila-bila masa.

Saya selalu menekankan betapa perubahan memerlukan kajian yang mencukupi dan teliti, di mana tidak sewajarnya berpaksikan kepada mencari populariti semata-mata. Kali ini, lontaran idea untuk mewajibkan lulus Bahasa Inggeris kepada calon SPM. Saya bersetuju dengan cadangan tersebut berasaskan kepada beberapa faktor yang terlebih dahulu dipertimbangkan sebelum ia dilaksanakan.

Pertama, mansuhkan terlebih dahulu PPSMI

Kedua, perlu dibuat rombakan sukatan pelajaran sekarang dengan mengambil kira keperluan pelajar-pelajar kawasan luar dan pinggir bandar.

Ketiga, jumlah minit pengajaran dan pembelajaran (P & P) sekarang perlu ditambah sekurang-kurangnya sekali ganda.

Keempat, jumlah guru Bahasa Inggeris perlu mencukupi khususnya di kawasan luar bandar dan jangan sekadar mengambil guru yang tahu berbahasa Inggeris mengajar, tetapi guru tersebut mestilah mereka yang telah dilatih untuk mengajar subjek Bahasa Inggeris.

Kelima, laksanakan dalam bentuk percubaan dan jangan terlalu tergesa-gesa sebagaimana PPSMI. Perlu ada pengajaran daripada contoh atau model di kawasan bandar, pinggir bandar dan pedalaman sebagai perbandingan bagi mencari kelemahan dan kekuatan sebelum ia dilaksanakan.

Rata-ratanya saya gembira dengan kaedah yang dicetuskan. Pembelajaran adalah hak rakyat dan berkaitan dengan rakyat. Maka sememangnya amat elok jika perbincangan serta rumusan dibuat oleh rakyat. Suara rakyat adalah suara keramat. Mereka bukan sahaja penting dalam pembentukan kerajaan tetapi suara mereka juga keramat dalam membantu kerajaan.

Saya percaya, rakyat juga gembira kerana suara mereka mahu didengari kerajaan. Cuma, reaksi atau maklum balas yang bakal diberikan biarlah berasas dan tidak bersifat menangguk di air yang keruh. Kerajaan telah memberikan peluang kepada kita dan gunakanlah peluang tersebut untuk menyatakan mengenai apakah yang kita mahukan asalkan ia berasaskan kepada kebaikan dan keikhlasan demi negara dan generasi kita.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

satu pandangan yang berani. apa yg saudara katakan adalah betul dan saya percaya, ramai yang menyokong kenyataan ini. tahniah.

Tanpa Nama berkata...

itulah UMNO, satu parti yang hebat. puak pembangkang saja yang tak nampak. UMNO sentiasa mengutamakan rakyat. one malaysia...

Tanpa Nama berkata...

itulah UMNO, satu parti yang hebat. puak pembangkang saja yang tak nampak. UMNO sentiasa mengutamakan rakyat. one malaysia...

Ahmad Belia berkata...

boss...
jika berkesempatan singah2 laa ke blog saya...

Belia Hulu Terengganu

Ahmad Belia berkata...

boss...
jika berkesempatan singah2 laa ke blog saya...

Belia Hulu Terengganu